ارکان نظام سیاسی الهی در زیارت امین الله
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۵۴۱۸
به گزارش خبرنگار مهر، معارف بسیار گسترده و نابی در ادعیه و زیارتنامهها بیان شده است که از ابعاد گوناگون نیاز به بررسی و تحلیل دارد. رضا لکزایی، پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی جامعة المصطفی (ص) و مؤلف کتاب «مؤلفه های بنیادین اندیشه سیاسی امام خمینی» طی یادداشتی به بررسی زیارت امینالله و برخی فرازهای سیاسی آن که توسط امام سجاد (ع) انشا شده، پرداخته است که در ادامه میخوانید؛
ارکان نظام سیاسی را چه عناصری تشکیل میدهد؟ فارابی در رساله المله معتقد است که دین، رئیس و رهبر نظام سیاسی، مردم و هدفی که رئیس نظام سیاسی تعقیب میکند، از ارکان نظام سیاسی میباشند (فارابی، المله، فصلنامه علوم سیاسی، شماره ۶ و ۱۲).
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ارکان نظام سیاسی الهی در زیارت امین الله
متن دعا
ترجمه
بعد سیاسی
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا امینَ اللَّهِ فی اَرْضِهِ
سلام بر تو ای امین خدا بر روی زمینش
رهبر امین الله است و قلمرو حکومتش سراسر زمین.
وَحُجَّتَهُ عَلی عِبادِهِ
و حجّت او بر بندگانش
مشروعیت رهبر از جانب خداست
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ
سلام بر تو ای امیر مؤمنان [اگر این زیارت برای امام دیگر خوانده شود، «السلام علیک یا امیر المؤمنین» گفته نمیشود]
دوازده امام، مصادیق امین الله هستند
اَشْهَدُ اَنَّکَ جاهَدْتَ فِی اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ
شهادت میدهم که تو در راه خدا آن چنان که باید جهاد کردی
اعمال قدرت، حق مشروع دولت اسلامی است
وَعَمِلْتَ بِکِتابِهِ
به کتابش عمل نمودی
قانون، کتاب خدا و سنت رسول خداست و خود رهبر هم تابع قانون الهی است.
وَاتَّبَعْتَ سُنَنَ نَبِیِّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ
و روشهای پیامبرش (درود خدا بر او خاندانش) را پیروی کردی
حَتّی دَعاکَ اللَّهُ اِلی جِوارِهِ
فَقَبَضَکَ اِلَیْهِ بِاخْتِیارِهِ
تا خدا تو را به جوارش خواند
با اختیاراتش تو را به جانب خود قبض روح نمود
غایت نظام سیاسی، رسیدن به سعادت یعنی رسیدن به جوار رحمت الهی است
وَاَلْزَمَ اَعْدائَکَ الْحُجَّةَ مَعَ مالَکَ مِنَ الْحُجَجِ الْبالِغَةِ عَلی جَمیعِ خَلْقِهِ
و دشمنانت را ملزم به حجت کرد، با آنچه توراست از حجتهای رسا بر همه مخلوقاتش.
مردم حق انتخاب دارند
۱- در باب ضروت حکومت باید گفت، عقل، به تنهایی ضرورت حکومت را تشخیص میدهد، اما اینکه چه کسی و چرا باید حکومت کند را عقل تشخیص نمیدهد؛ این چارچوب مهم و اساسی را باید وحی در اختیار انسان قرار دهد. آنگاه در مرحله اجرا و آنجا که مصداق «وَ أَمْرُهُمْ شُوری بَیْنَهُم» (شوری: ۳۸) هست، میتوان از تجارب بشری بهره برد.
۲- امام سجاد در این زیارتنامه علاوه بر انابه و دعا حداقل دو کار دیگر هم انجام دادهاند و آن دو کار عبارت است از ترسیم مؤلفههای نظام سیاسی مطلوب اسلام و نقد نظام سیاسی حاکم بر جامعه اسلامی. با این نگاه حضرت امام سجاد علیه السلام در فراز اول این زیارتنامه، میفرماید: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا امینَ اللَّهِ فی اَرْضِهِ» و از امام علیهالسلام به عنوان امین خدا در زمین خدا یاد میفرماید. پس رهبر در فلسفه سیاسی اسلام، امین الله است و نه ظل الله. امام سجاد علیه السلام در همین چند کلمه میفرمایند کسی که مورد اعتماد خداست باید مردم هم با انتخابی آگاهانه، به او اعتماد کنند و حکومت را به او واگذار کنند. از طرفی نظام سیاسی حاکم بر جامعه اسلامی را هم نقد میکنند و میفرمایند کسی که به قدرت، بیت المال، احکام حقوقی، سیاسی، اخلاقی، فقهی و جان و مال و ناموس مردم، به چشم امانت نمینگرد و آشکارا در این امانتها خیانت میکند، و به بلاد اسلامی بخشنامه میفرستد و دستور میدهد که امین خدا لعن شود، غاصب مقام امامت است و شایستگی رهبری جامعه اسلامی را ندارد. بنابراین دو مدل حکومت و نظام سیاسی کلان شکل میگیرد؛ دولت امین و دولت خائن. در دولت امین الله مردم در آرامش و آسایش زندگی میکنند و در دولت خائن، فضائل و ارزشهای الهی و انسانی به آسانی قربانی میشود ودنیا اصالت مییابد.
۳- در نظام سیاسی اهل بیت، رهبر همچون طبیب است، طبیب، طبیب است حتی اگر هیچ بیماری به او مراجعه نکند؛ امین الله هم امین الله است و اقبال و ادبار در امین الله بودنِ او تأثیری ندارد، بنابراین امین الله، رهبری جامعه اسلامی را دست دارد و باید در دست داشته باشد، اگر مردم با او همراه شدند، دولت تشکیل میدهد و اعمال قدرت میکند، و برای حفاظت از اسلام دست به قبضه شمشیر هم میبرد؛ و روشن است که استفاده از سلاح اوج انجام یک فعل سیاسی است. بنابراین امام سجاد علیه السلام بین رهبری و حاکمیت تفکیک میفرمایند و معتقدند رهبر، مجری قانون الهی است که در کتاب خدا و سنت رسول خدا ارائه شده تا با همراهی مردم، حکومت تشکیل دهد و جامعه را به قرب الهی نائل کند. نکته مهم دیگری که از این فراز به دست میآید این است که اسلام از ابتدا، دینی سیاسی است و سیاست ذاتی آن است. رهبر آن، «امین خدا» و مورد اعتماد خداست و خداوند، حکومت بر زمین را در اختیار او گذاشته تا قوانین خدا را در زمین اجرا کند و بندگان را احیا و زمین را آباد کند. اما مردم آزاد هستند و میتوانند که رهبری امام را بپذیرند و میتوانند که نپذیرند.
۴- قانونی که رهبر امین، آن را اجرا میکند، قرآن کریم و سنت رسول خدا میباشد؛ اولین نفری هم که به کتاب خدا عمل میکند و از سنت پیامبر تبعیت مینماید امامی است که از او به عنوان امین خدا نام برده شده است، چون اگر به امین الله به قانون خدا عمل کند، امین الله نیست. به دیگر سخن شخصیت حقیقی امین الله کاملاً تابع شخصیت حقوقی اوست. بنابراین در این نظام سیاسی مقدس و الهی، قدرت چون امانت است، فساد آور نیست و کسی که هم که قدرت دست اوست، سرمشق و الگوی محبت و تواضع است نه آنکه خودکامه و دیکتاتور باشد، چون «آنکه دیکتاتور است مسْلم نیست» (امام خمینی، صحیفه امام، ج ۸، ص ۳۷۰) چه برسد به اینکه امین الله باشد.
۵- وقتی رهبر و قانون خدا در جامعه حضور دارد، مردم هم باید به امام که امانت خداوند در دست مردم است، اقتدا کنند و حکومت را که حق اوست به غیر او واگذار نکنند؛ چنانکه مشاهده میشود، مردم در نظام سیاسی اهل بیت نقش مهمی دارند. اگر مردم از رهبر الهی با روحیهای جهادی استقبال و حمایت کردند، آن بزرگواران، دولت تشکیل میدهند، چنانکه پیامبر اعظم در مکه به دلیل عدم استقبال مردم، حکومت تشکیل نداد اما وقتی در مدینه از حضرت استقبال شد، ایشان بلافاصله مسجد تأسیس کرد و بین مردم پیوند برادری ایجاد نمود و به برکت قوانین الهی و مردمی که همچون برادر بودند، توانست بزرگترین حکومت و تمدن الهی را شکل بدهد.
۶- وقتی مردم همراه امام شدند، دولت الهی تشکیل میشود. غایت سیاست و حکومت برقراری امنیت است. برخی غایت سیاست را برقراری نظم و عدهای تأمین رفاه شهروندان و یا امنیت دنیوی میدانند. به نظر میرسد وقتی غایت سیاست برقراری امنیت متعالی یعنی امنیتی که در آن علاوه بر خطرات و تهدیدات محدود دنیوی، تهدیدات و خطرات اخروی که با ابدیت انسان سر و کار دارد باشد سایر فضائل و کمالات، از جمله عدالت را هم با خود و در دل خود دارد. لذا امنیت با انسان شناسی، سعادت و برقراری نظم گره میخورد.
چنانکه ملاحظه شد در فرازهای آغازین این زیارتنامه با اختصار و جامعیت، ارکان نظام سیاسی اسلام ذکر شده که در نمودار ذیل قابل ملاحظه است؛
امام سجاد (ع) در فرازهای بعدی دعا، ویژگیها و خصوصیات انسان، خانواده، جامعه و دولت متعالی را برمیشمرند (ر. ک: مجموعه مقالات همایش بین المللی امام سجاد علیه السلام، مقاله سیاست و زیارت؛ خوانشی جدید از زیارت امین الله، رضا لکزایی، تهران: مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام، ص ۲۴۴).
کد خبر 4889071منبع: مهر
کلیدواژه: زیارت امین الله فلسفه سیاسی امام سجاد ع ویروس کرونا کنفرانس بین المللی فلسفه معرفی کتاب مبعث سال جهش تولید دعا و نیایش شیوع کرونا پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عید نوروز قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه امام سجاد ع تازه های نشر امام سجاد علیه السلام ارکان نظام سیاسی زیارت امین الله جامعه اسلامی امام سجاد ع امین خدا سیاسی ا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۵۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سپاه و ارتش بازوان قدرتمند نظام جمهوری اسلامی اند
امیر سرتیپ امیر غلامعلیان در دیدار با فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان و جمعی دیگر از سپاهیان ضمن اشاره به سالروز تصویب اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شورای عالی دفاع، گفت: سپاه نهاد مقدسی است که به فرمان امام راحل (ره) در سال ۱۳۵۸ شکل گرفته است که نشان از اوج بصیریت حضرت امام در آن زمان حساس و سرنوشت ساز کشور بود.
فرمانده قرارگاه منطقهای جنوبشرق ارتش، به گزیدهای از فرامین ارزشمند امام راحل در سالهای ابتدای انقلاب اشاره کرد و افزود: در آن زمان حضرت امام دو فرمان بسیار ارزشمند داشتند که اکنون ثمرات اثربخش آن به منصه ظهور نشسته است و آن، ۲۸ فروردین ۵۷ بود که ایشان روز ۲۹ فروردین را به روز گرامیداشت ارتش نامگذاری و اعلام کردند.
ارشد نظامی ارتش در جنوب شرق کشور بیان داشت: یکی دیگر از فرمانهای تاریخی حضرت امام راحل در سال ۵۷ و به فاصله سه روز پس از نامگذاری روز ارتش در روز دوم اردیبهشت، اساسنامه سپاه پاسداران در شورای عالی دفاع را تصویب کردند؛ لذا شکلگیری دو نهاد قدرتمند ارتش و سپاه ثمرات و برکات فراوانی در پی داشت که اکنون بعد از گذشت بیش از ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی نیز قابل مشاهده است.
امیر سرتیپ غلامعلیان، سپاه و ارتش را بازوان قدرتمند نظام جمهوری اسلامی خواند و بیان داشت: این یک افتخار است که ما به عنوان سربازان حضرت امام خامنهای مدظله العالی گوش به فرمان ایشان هستیم.
وی گفت: افرادی میخواهند اتحاد و همدلی و تعامل و هم افزایی که بین نیروهای مسلح به ویژه ارتش وسپاه وجود دارد را کم رنگ کنند و حضرت آقا در همه فرمایشاتشان نکتهای که بسیار تاکید دارند نیز، بستن منافذ نفوذ، است.
امیر سرتیپ غلامعلیان افزود: نفوذ جوانب زیادی دارد و میتواند نفوذ اعتقادی، نفوذ اجتماعی و نفوذ فرهنگی یا نفوذ در لایههای امنیتی باشد که این موضوعات بسیار مهم هستند و خدا را شاکریم که با تدابیر نورانی حضرت آقا و اجرای آنها از سوی نیروهای مسلح به درستی انجام میشود.
ارشد نظامی ارتش در جنوب شرق کشور توجه و اجرای فرامین فرمانده کل قوا حضرت امام خامنهای را عامل اقتدارو بازدارندگی در حوزه دفاعی و امنیتی دانست و افزود: این امر در بین نیروهای مسلح به بهترین شکل در حال انجام و همین گوش به فرمان بودن به دستورات رهبری، باعث زبانزد شدن بین سایر کشورها است.
وی تصریح کرد: هرآنچه که در سایه تدابیر مقام معظم رهبری ابلاغ میشود، خروجی آن اقتدار دفاعی، امنیت مرزها و رضایتمندی مردم میباشد که حاصل برکات وجودی حضرت آقا است.
امیر سرتیپ غلامعلیان تاکید کرد: امروزه دو نهاد قدرتمند ارتش و سپاه نیز خار چشم دشمنان اسلام هستند و هرکسی که در راستای کم رنگ کردن اتحاد و همافزایی بین این نهادها حرکت کند، عامل مفسد فی الارض محسوب میشود و حکم آن در کشورمان مشخص است.
ارشد نظامی ارتش در جنوب شرق کشور به حضور پررنگ ارتش و سپاه در تمامی عرصهها در کنار مردم اشاره کردو بیان داشت: بخاطر کمک به مردم، به معیشت مردم وخیلی مسائل دیگر، هرچند با داشتن ماموریتهای متفاوت با سپاه ولی بخاطر آرامش مردم هر کجا نیاز باشد با تمام توان حضور خواهیم داشت.
باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان